گروه مهندسی درومون (Dromone Engineering) در طول ۵ سال اخیر ۵ میلیون پوند صرف سرمایه‌گذاری روی به‌روزترین فناوری برش لیزری کرده است. شرکت تولیدی مهندسی درومون واقع در اولکاسل، ایرلند که در سال ۱۹۷۸ تأسیس شده در حال حاضر بیش از ۱۴۰ کارمند دارد. این شرکت تصمیم گرفت به جای صرف تمرکز روی خدمات ماشینکاری یک قرارداد فرعی، به دنبال توسعه، تولید و بازاریابی خطوط تولیدات خودش باشد. درومون تولید کننده قلاب‌های بالابر تراکتور در بخش کشاورزی و اتصالات سریع ماشین حفاری در بخش ساخت‌وساز است.

معمای تولید در کشوری توسعه یافته و با قیمت‌هایی کمتر و حتی خرد، پیوسته فکر و ذکر مدیران شرکت و شکل دهنده سرمایه‌گذاری‌هایشان بوده است. در مارس سال ۲۰۱۹، دو ماشین کربن دی‌اکسید ۳.۵ کیلوواتی مستهلک اما سالم با یک مرکز برش لیزری ۱۰ کیلوواتی بای‌استار فایبر ۴۰۲۰ (ByStar Fiber 4020 10KW) جایگزین شدند که مجهز به سیستم نگهدارنده مواد و مخزن ذخیره می باشد و گنجایش ۹۶ تن مواد در ۱۷ سطح را دارد. 

ویلیام ایگنتون، مدیر عامل شرکت مهندسی درومون می‌گوید «ما تمام محصولات تولیدی خود را به ۳۹ کشور صادر می‌کنیم. صادرات به دو صورت است؛ یا مستقیما به مشتریان بزرگی مثل جی‌سی‌بی (JCB)، ولوو، مسی فرگوس (Massey Ferguson)، کلاس (Claas) و کوبوتا (Kubota)؛ و یا از طریق شبکه توزیع سراسری که کارش خدمت‌رسانی به سایر تولید کننده‌های تجهیزات اصلی، شبکه‌های فروش و ناوگان‌‌های استیجاری است. مشتریان غربی ما متوجه این نکته هستند که محصولات تولیدی و امن ما برای نیاز خاص ایشان در ایرلند طراحی شده و وقتی از تجهیزات ما بازدید می‌کنند، تحت تأثیر قرار می‌گیرند اما برای به‌صرفه شدن عملیات تولید باید از اتوماسیون سطح بالایی استفاده کنیم.»

ایگنتون در ادامه اضافه می‌کند که «به همین دلیل است که طی ۵ سال اخیر ۵ میلیون پوند صرف سرمایه‌گذاری روی آخرین فناوری برش لیزری، سه دستگاه الکترولیز جوش رباتیک پاناسونیک، چهار مرکز ماشینی با محور عمودی و افقی مازاک و نرم‌افزار برنامه‌ریزی منابع شرکتی کرده‌ایم.»

 

پس از این سرمایه گذاری، افزایش خروجی برش در شرکت بسیار چشمگیر بوده است. ماشین فایبر از مخزن ذخیره صفحات و برج بازیافت تغذیه می‌شود که ۳۰ درصد خروج بیشتری نسبت به مجموعه ماشین‌های کربن دی‌اکسید قبلی دارد.

سیستم برج یک جفت حامل برای جابجایی دارد. یکی صفحات برش‌ لیزری شده را به میز دوقلو در پشت ماشین بای‌استار فایبر انتقال می‌دهد و حامل بعدی به صورت همزمان صفحه‌ای دیگر از مخزن ذخیره برمی‌دارد و روی میز شاتل ماشین قرار می‌دهد که از آنجا به‌سرعت وارد بخش برش می‌شود.

زمان کمی صرف برش لیزری شده و بهره‌وری ماشین حدود ۹۰ درصد بالا رفته است. در هزینه‌های مربوط به نیروی کار صرفه‌جویی شده، چرا که برای راه‌اندازی دستگاه الکترولیز فقط برای ۲.۳ شیفت کاری اپراتور نیاز است، در حالی‌که برای رسیدن به این میزان بهره‌وری به ۳ شیفت نیرو نیاز بوده است و با همین میزان کار ۱۱ هزار محصول تراکتوری و ۶ هزار محصول ساخت‌وساز در سال تولید می‌شود.

شرکت درومون با ماشین بای‌استار فایبر، استیل نرم ۲ تا ۲۰ میلی‌متری فرآوری می‌کند. لیزر ۱۰ کیلوواتی ۳ تا ۴ برابر سریع‌تر از دستگاه دی‌اکسید کربن ۳.۵ کیلوواتی صفحات نازک‌تر را برش می‌دهد؛ این سرعت با بیشتر شدن ضخامت صفحات کاهش پیدا می‌کند. این امر موجب کاهش هزینه‌های تولید هر قطعه نازک‌تر به دو سوم و قطعات ضخیم‌تر تا یک سوم می‌شود.

دستگاه لیزر به‌طور کامل در گوشه‌ای از کارخانه شرکت که قبلا بلااستفاده بوده است، قرار گرفته و باعث شده ۱۷۰۰ متر مربع فضای آزاد ایجاد شود. شش ماشین ابزار در فضایی که قبلا لیزرهای دی‌اکسید کربن قرار داشته‌اند، جای می‌گیرد که باعث می‌شود شرکت بتواند به تولید ناب‌تری دست پیدا کند و جریان خطوط تولیدی را که یک دهه قبل آغاز کرده، توسعه دهد.