تمایل به استفاده از سلول‌های سوختی به دلیل علاقه مندی مردم به خودروهای برقی و استفاده گسترده‌تر از منابع انرژی جایگزین، رو به افزایش است. برای بررسی روند این پیشرفت، مؤسسه فرانهوفر (واقع در آخن، آلمان) که متخصص فناوری لیزری است در حال ترتیب دادن اولین رویداد گردهمایی هیدروژن LKH2 لیزری است که در شهر آخن در تاریخ ۱۸ مارس ۲۰۲۰ برگزار خواهد شد. تمرکز این رویداد روی برش و جوش لیزری اجزای سلول‌های سوختی و همچنین اجرا و نظارت بر کل زنجیره فرآیند خواهد بود.

در این مراسم ارائه‌های زیاد و متنوعی درباره استفاده از فناوری لیزری در حوزه هیدروژن که یکی از عناصر کلیدی سلول های سوختی است، برگزار خواهد شد. بعضی از متخصصین معتقدند که سلول های سوختی بواسطه کارایی بالایی که در انرژی دارند، جایگزین هوشمندی برای حل مشکل حمل و نقل در سطح جهانی می باشند.  در حال حاضر استفاده از هیدروژن در بخش های متنوعی از سلول‌های سوختی رو به افزایش است، به‌خصوص که این فناوری به عنوان اختراعی مفید در سایر فعالیت‌های مربوط به خودروهای برقی در سراسر دنیا شناخته شده است.

تزریق سرمایه در پروژه CoBip

تزریق سرمایه در پروژه جدیدی به نام CoBip با هدف ایجاد راه حلی نوآورانه و جامع برای تولید صفحات دو قطبی با کیفیت، به تازگی انجام شده است. در واقع پروژه کوبیپ تمامی فرآیندهای کلیدی از جمله نوردکاری و فرم‌کاری میکرو، جوشکاری لیزری، برش لیزری و پوشش و روکش زدن را پوشش می‌دهد. هدف از این کار ایجاد راه‌حلی سازگار و مستقل است که کارایی و کیفیت رنجیره ارزش را به شدت افزایش دهد. پروژه کوبیپ (تولید پیوستة نورد به نورد صفحات دوقطبی سلول‌های سوختی) از سوی وزارت انرژی و امور اقتصادی دولت فدرال آلمان سرمایه‌ای به مدت ۳ سال دریافت خواهد کرد و شرکت مدیریت پروژه یولیخ (Jülich) نظارت بر آن را بر عهده خواهد داشت. 

فراونهوفر آی‌ال‌تی به دنبال ایجاد ترکیبی متعادل از فرضیه، تحقیق و عملیات است و تا اینجا توانسته پروپوزال‌های متعددی از صنایع مختلف را برای معرفی در گردهمایی جذب و ثبت‌ کند. در بین این شرکت‌ها، Gräbener Maschinentechnik که در نتفن آلمان واقع شده و  از شرکت‌های پیشرو در تولید صفحات دو قطبی است و plasmo Industrietechnik واقع در وین اتریش که شرکتی تخصصی در حوز‌ه‌های مختلف از جمله تضمین کیفیت برای فرآیندهای جوشکاری لیزری خودکار است، حضور دارند.

اولین گردهمایی هیدروژن LKH2 لیزری در شرکت فرانهوفر آی‌ال‌تی در آخن در تاریخ ۱۸ مارس ۲۰۲۰ برگزار خواهد شد (معارفه و ارائه پروپوزال‌ها به زبان آلمانی خواهد بود). آخرین فرصت برای ثبت‌نام در گردهمایی ۱۹ فوریة ۲۰۲۰ است.