فعالان صنعت نور در سال جهانی (۲۰۱۵) نور و فناوری‌های نوری که توسط مجمع عمومی سازمان ملل نام‌گذاری شده است، گرد هم آمده‌اند تا به اهمیت نور و فناوری‌های نوری در زندگی ما بپردازند. انتشارات دنیای لیزر (Laser Focus World) قرار است نقش پیشرویی در سال نور ایفا ‌کند؛ نقشی که ۵۰ سال پیش و وقتی در سال ۱۹۶۵ شروع به کار کرد، کسی تصوری از آن نداشت.

بعد از گذشت ده سال از آن تاریخ، شرکت موتور فورد حرکتی جسورانه کرد، استفاده از لیزر کربن دی‌اکسید پرقدرت برای جوش دادن قالب‌ها بهم و ساختن زیر اتاق یک تورینوی مدل ۱۹۷۶ جدید و بی‌صدا، اولین قدم در استفاده از برش لیزر در صنعت خودروسازی بود. پس از آن سال به دلایلی از جمله تحریم نفتی که صنعت اتومبیل‌سازی آمریکا را فلج کرده بود، خط تولید این اتومبیل نیز متوقف شد و ورود جوش لیزری به صنعت اتومبیل‌سازی به تعویق افتاد.

۱۰ سال بعدتر یعنی در سال ۱۹۸۵، وقتی شرکت BMW از لیزر کربن‌دی‌اکسید ۵ کیلوواتی برای جوش دادن سقف ماشین روباز جدید سری-۳ استفاده کرد، شاید این اولین بار در دنیا بود که از لیزر در جوشکاری بدنه اتومبیل استفاده می‌شد. ۱۰ سال دیگر گذشت و این بار آئودی از لیزرهای جامد برای جوش دادن سقف و ستون سی (C pillar) سری جدید A3 خود استفاده کرد. در سال ۱۹۹۶ هم BMW از ربات‌های لیزر کربن دی‌اکسید برای جوش دادن درزهای سقف به بدنه سری-۵ جدید خود استفاده کرد.

در طول ۱۰ سال بعدی، از برش لیزری در صنعت خودروسازی به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای جوشکاری بهره بردند و از این فناوری در بخش‌های مختلفی استفاده کردند:

  •  ولوو از ربات‌های لیزر جامد برای جوش دادن پنل‌های سقفی گالوانیزه اتومبیل مدل وی۷۰ خود استفاده کرد.
  • شرکت جنرال موتورز برای پنل‌های کناری بدنه بوییک راندووی مدل ۲۰۰۲ خود از قطعاتی لیزرکاری شده استفاده کرد.
  • شرکت دیملر کرایسلر اولین دستگاه جوشکاری لیزری از راه دور را در آمریکای شمالی نصب کرد تا از آن برای جوش نقطه‌ای درهای پشتی جیپ لیبرتی استفاده کند.

کارکردهای برش لیزری در خوردروسازی
کارکردهای برش لیزری در خوردروسازی

در طول ۱۰ سال اخیر، با تکیه بر فناوری لیزری جدید اتفاقات زیر رقم خورد:

  • شرکت پژو/ سیتروئن، از لیزرهای دیسکی ۶ کیلوواتی برای جوش درزهای درها و ستون سی پژو ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸ استفاده کرده است.
  • شرکت مرسدس از جوش لیزر دیسکی برای وصل کردن درها و دیواره تایر سری جدید کلاس‌ ای خود استفاده کرده است. 
  • کرایسلر از لیزرهای دیودی یا دو قطبی برای زرد جوش کردن سقف به دیواره تایر کرایسلر مدل ۳۰۰سی استفاده کرده است.
  • لیزر رشته‌ای هم در خطوط مونتاژ خودروسازی ظاهر شده تا زیر بدنة آلومینیومی کوروت ۲۰۱۴ را جوش بدهد. 
  •  فولکس‌واگن هم از لیزر رشته‌ای برای جوش دادن بدنة فولکس‌واگن مدل گلف استفاده می‌کند.

آینده برش لیزر در صنعت اتومبیل سازی

به نظرتان با تمام این موفقیت ها، در آینده با چه پدیده‌ای روبرو خواهیم بود؟ تقریبا تمام صدها کارکرد برش لیزر در صنعت خودروسازی، زمانی قد علم کردند که بدنه یا طرحی جدیدی به بازار معرفی شد زیرا به ندرت از لیزرها به عنوان جایگزینی برای دستگاه‌های جوشکاری قدیمی استفاده می شود.
 پلتفرم مهندسی جدید فولکس‌واگن در سال ۲۰۱۸ موجب شد در ۲۹ شرکت، قطعات یکدست شوند. علاوه بر فولکس‌واگن، تویوتا هم از جمله پلتفرم‌های یکپارچه کننده‌ است و این دو غول صنعت خودروسازی برای اول شدن با هم در حال رقابت هستند. جوش پیچ لیزری شرکت تویوتا، اولین بار روی لکسوس آی‌اس مدل ۲۰۱۳ انجام شد که می‌تواند در مقایسه با روش قدیمی۲ ثانیه ای، سه جوش فولادی یا آلومینیومی را در کمتر از ۱ ثانیه بزند.